Klastre

Klaster je geografickou koncentráciou vzájomne prepojených spoločností a inštitúcií v určitej oblasti.

Klastre zoskupujú prepojené priemyselné odvetvia, zahŕňajú napríklad dodávateľov špecializovaných vstupov i správcov špecializovanej infraštruktúry. Často sa však rozširujú aj  v smere k zákazníkom a postranne aj k výrobcom komplementárnych produktov či k spoločnostiam v súvisiacich odvetviach. Klastre však často zahŕňajú aj vládne a iné inštitúcie – ako univerzity, normotvorné orgány, výskumné tímy, poskytovateľov odborných školení,  a obchodné asociácie, ktoré poskytujú špecializované tréningy, vzdelanie, informácie, prieskum, a technickú a odbornú pomoc.  V rámci vytvárania jedinej hodnoty pre zákazníka, uvedené subjekty medzi sebou kooperujú, no zároveň si aj konkurujú s cieľom zabezpečenia konkurencieschopnosti tak klastra ako celku, ako aj jeho jednotlivých členov na vnútornom aj zahraničnom trhu.

Úlohou klastrov je:

  • formovanie podmienok pre rozvoj klastrov,
  • vypracovanie stratégií ich rozvoja,
  • zabezpečenie podpory projektov, zameraných na zvýšenie konkurencieschopnosti účastníkov klastra,
  • podpora rozvoja malých a stredných podnikov,
  • rozvoj inovatívnej a technologickej politiky,
  • politika rozvoja exportu tak účastníkov klastra, ako aj krajiny všeobecne atď.

Medzi základné funkcie klastra z pohľadu zvyšovania konkurencieschopnosti tak jednotlivých členov ako aj samotného klastra zaraďujeme:

  • monitoring vonkajšieho podnikateľského prostredia, vrátane konkurencie,
  • analýza správania sa základných kupujúcich,
  • skúmanie správania sa analogických klastrov v krajine a v zahraničí,
  • rozpracovanie marketingovej stratégie klastra ako celku.

Výhody účasti podniku v klastri

Produktivita – podniky, účasťou v klastri, zvyšujú svoju produktivitu prostredníctvom:

  • prístupu k špecializovaným zdrojom, kvalilfikovanej pracovnej sile, čo pomáha znižovať ich prevádzkové náklady,
  • preferenčného prístupu k špecializovaným, dôležitým informáciám,
  • možnosti spoločne zdieľať náklady ale aj investície,
  • prístup k finančným zdrojom,
  • možnosť porovnania produktivity medzi jednotlivými členmi – benchmarking

Marketing

  • formovanie pozitívneho imidžu klastra a zvýšenie reputácie jeho členov,
  • organizácia finančne náročných marketingových podujatí, PR-kampaní, vytvorenie spoločnej web-stránky s charakteristikou všetkých členov v cudzom jazyku, vypracovanie reklamných materiálov, taktiež v niekoľkých cudzích jazykoch,
  • zdieľanie nákladov na spoločné propagačné a PR-podujatia,
  • možnosť účasti na medzinárodných výstavách a veľtrhoch, čo by pre jednotlivcov bolo z dôvodu ohraničených finančných zdrojov takmer nemožné.

Informácie

  • podnik, fungujúci v klastri, veľmi ľahko a často aj bezplatne, dostáva potrebné informácie od riadiaceho orgánu klastra, výskumno-vývojových centier a iných účastníkov klastra, ktoré by nemal možnosť získať pôsobiac samostatne,
  • v klastri sa sústreďujú obšírne trhové, technické i konkurenčné informácie a jeho členovia majú k nim preferenčný prístup; navyše osobné vzťahy a spoločenské putá upevňujú dôveru a napomáhajú toku informácií.

Internacionalizácia

  • riadiaci orgán klastra stimuluje exportnú činnosť, ale aj iné formy internacionalizácie svojich členov tým, že im sprostredkováva informácie o možnostiach zahraničnej spolupráce, o zahraničných trhoch a pod.
  • poskytuje im tak pomoc pri hľadaní potenciálnych zahraničných partnerov, financovaní exportu, pri tvorbe stratégie expanzie klastra ako celku a zároveň aj jeho jednotlivých členov

Konkurencieschopnosť

  • členovia klastra získavajú vyššiu konkurencieschopnosť v dôsledku inovatívnej činnosti, zavádzania jej výsledkov do praxe a tým ponúkanie vysokokvalitnej produkcie s vysokou pridanou hodnotou.

Inovácie

  • klastre majú podstatný vplyv aj na inovačnú schopnosť firmy; vzhľadom na to, že vo väčšine prípadov sú súčasťou klastra sofistikovaní kupujúci, majú ostatné firmy lepší prehľad o situácii na trhu, než izolované subjekty,
  • existujúce vzťahy medzi jednotlivými subjektmi vo vnútri klastra tiež pomáhajú rýchlejšie sa učiť a oboznamovať sa s novo vyvíjanými technológiami, dostupnými strojovými zariadeniami, či ich komponentmi, službami a marketingovými koncepciami a pod.; takémuto učeniu sa jednoznačne napomáha blízkosť, v ktorej jednotlivé spoločnosti pôsobia, a teda aj jednoduchšie realizovateľné obhliadky, návštevy, či osobné stretnutia; klastre v tejto súvislosti zabezpečujú potrebnú flexibilitu a tiež kapacitu pre rýchle reakcie v inovačnom procese, čo má v konečnom dôsledku výrazný vplyv na rýchlosť implementácie samotných inovácií.

Konzultácie

  • konzultačným orgánom v klastri vystupuje riadiaci orgán, ktorý zároveň háji záujmy členov klastra na miestnej, regionálnej ale i štátnej úrovni.

Vzdelanie

  • v rámci klastra je možné veľmi ľahko určiť vzdelanostné potreby jeho členov; zároveň vzdelávacie inštitúcie pôsobiace v klastri môžu ľahko prispôsobiť svoje služby potrebám ostatných členov.

Spolupráca

  • stimulovanie spolupráce medzi členmi patrí k základným funkciám klastra, čo má napomôcť dosiahnutiu synergického efektu a úspor z rozsahu.

Komunikácia

  • cieľom klastra je okrem iného odstrániť komunikačné bariéry a nedôveru medzi jeho členmi, a tým vytvoriť podmienky pre neformálnu komunikáciu, ktorá pomáha rozvoju vzájomných vzťahov a kontaktov.

Byť súčasťou klastra, teda umožňuje firmám pracovať efektívnejšie a získať tak vyššiu  mieru konkurencieschopnosti vďaka ľahšiemu prístupu k informáciám, technológiám, kvalifikovanej pracovnej sile, či dodávateľom, pretože všetky spomenuté zdroje sú sústredené v tesnej blízkosti. Klastre poskytujú priestor pre vyššiu výkonnosť a teda podporujú vyššiu prosperitu celej skupiny v regióne. Práve kvôli tomu, že sú jednotliví účastníci jeden od druhého tak blízko, môžu profitovať z ekonomických vedľajších efektov, ktoré im umožňujú vytvoriť pre konečného zákazníka vyššiu hodnotu, než by to bolo možné pre izolovaný podnik. Hromada vzťahov vo vnútri klastra vytvára synergický efekt.

S cieľom zabezpečiť konkurencieschopnosť klastra na zahraničných trhoch je dôležité aby pracoval ako jeden systémový celok, s jasne stanovenou organizačnou štruktúrou a marketingovou stratégiou rozvoja. V takom prípade malé a stredné podniky budú súčasťou stabilnej štruktúry schopnej presadiť seba ako aj svojich členov na globálnom trhu.