Kľúčom k úspechu podniku nie len na domácom ale i zahraničnom trhu, je efektívne využívanie marketingu a marketingového a strategického plánovania.
Marketingový plán podniku
Cieľom detailne vypracovaného marketingového plánu je zadefinovať si ciele, úlohy podniku a metódy ich dosiahnutia v súlade s vonkajším aj vnútorným prostredím firmy. Má za úlohu jasne určiť kde sa firma v danom momente nachádza, kam smeruje a akými prostriedkami sa tam chce dostať, teda marketingovú stratégiu.
Marketingová stratégia
Marketingová stratégia podniku musí v každom prípade vychádzať z jeho silných a slabých stránok, rovnako musí byť založená aj na jeho konkurenčných výhodách.
Základom k poznaniu svojej východiskovej pozície na trhu, je nepochybne svedomite vypracovaná SWOT analýza, v ktorej sú štruktúrovane zadefinované silné a slabé stránky podniku, rovnako ako aj príležitosti či riziká vonkajšieho prostredia podniku.
Pre získanie komplexného obrazu odporúčame upriamiť pozornosť na:
- vzťah silné stránky ↔ príležitosti, ktorý Vám napovie, ktoré z Vašich silných stránok rozvíjať pri využívaní tých-ktorých trhových príležitostí,
- vzťah slabé stránky ↔ príležitosti, pomôže Vám sústrediť sa na problémy, ktoré by mohli stáť v ceste ekonomickému rastu podniku,
- vzťah silné stránky ↔ riziká, znázorňujúci možnosti eliminácie jednotlivých trhových rizík prostredníctvom vybraných silných stránok podniku,
- vzťah slabé stránky ↔ riziká, umožňujúci rozpoznať zvlášť nebezpečné aspekty Vášho pôsobenia na trhu.
V podmienkach rastúcej konkurencie, víťazí ten, kto dokáže ponúknuť cieľovému zákazníkovi pridanú hodnotu a komplexne uspokojiť jeho potreby, preto je dôležité venovať výberu a vypracovaniu stratégie náležitú pozornosť.
Existuje niekoľko marketingových stratégií, v závislosti od finančných či ľudských zdrojov podniku, od počtu segmentov, na ktoré sa chce podnik sústrediť, či od charakteru produktového radu a pod. V praxi však nie je potrebné striktne vyberať len jednu, práve naopak. Najčastejšie stretávame kombináciu dvoch rôznych stratégií.
Druhy marketingový stratégií:
- stratégia koncentrácie na vybranom trhovom segmente
- stratégia diferenciácie
- stratégia diverzifikácie
- stratégia kooperácie a pod.